Vyhledávat v databázi titulů je možné dle ISBN, ISSN, EAN, č. ČNB, OCLC či vlastního identifikátoru. Vyhledávat lze i v databázi autorů dle id autority či jména.

Projekt ObalkyKnih.cz sdružuje různé zdroje informací o knížkách do jedné, snadno použitelné webové služby. Naše databáze v tuto chvíli obsahuje 2914375 obálek a 881714 obsahů českých a zahraničních publikací. Naše API využívá většina knihoven v ČR.

Registrovat »    Zapomenuté heslo?

Kramář, Vincenc

Nahlásit porušení duševního vlastnictví, nebo práva na ochranu soukromí.

Autor: Kramář, Vincenc
Rok: 1877-1960
Oblast působnosti: historici umění, teoretici umění, sběratelé, kurátoři sbírek

Biogr./Hist. údaje: Narozen 8. 5. 1877 ve Vysokém nad Jizerou, zemřel 7. 11. 1960 v Praze. PhDr., DrSc., historik a teoretik umění, sběratel a kurátor, literatura z oboru.
Zdroj: Autoritní databáze Národní knihovny ČR

Vincenc Kramář

Vincenc Kramář (8. května 1877 Vysoké nad Jizerou – 7. února 1960 Praha) byl český teoretik kubismu a sběratel, proslul jako předvídavý sběratel kubistického umění, ředitel Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění s mimořádně vyvinutým smyslem pro mimořádné akvizice a v neposlední řadě jako pozoruhodný teoretik. Stal se historikem umění, který se po celý život hlásil k východiskům vídeňské školy a sepsal mnoho hodnotných studií, které ovlivnily další historiky umění, například Alberta Kutala. Šlo o odborníka se širokým okruhem zájmů, který vášnivě obhajoval moderní umění a zároveň razil cestu studiu středověkého umění jak ho známe dnes. Přesvědčen o zaštiťující roli státu usiloval v pozici ředitele Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění o zestátnění jejích sbírek, což se mu roku 1937 podařilo. Jeho stěžejní role při vzniku Státní sbírky starého umění je zcela nepominutelná. Ve funkci ředitele ze zanedbané sbírky provinciálního charakteru ve vlastnictví SVPU vytvořil fungující a reprezentativní státní instituci. Středověké a moderní umění vděčí Kramářovi za nespočet kvalitních přírůstků. Mezi nejznámější lze zařadit Vyšebrodský oltář, Madonu Veverskou, Římskou, Roudnickou, Jindřichohradeckou a Zlatokorunskou, Zmrtvýchvstání Třeboňského mistra nebo Epitaf Jana z Jeřeně. Rok před smrtí dokonal svůj velkolepý přínos českému uměleckému světu tím, že odkázal svoje sbírky kubistického umění Národní galerii. Mezi významnými díly vynikají zejména cenné práce z Picassova raného období. Tím napomohl státní sbírce moderního umění získat rozměr skutečně mezinárodní.

Pro přidání, nebo úpravu fotografie autora se prosím přihlaste: